ترامادول و اعتیاد به مواد مخدر

ترامادول چیست؟

ترامادول یک داروی ضد درد است. که با نام های مختلفی از جمله بایومادول در داروخانه ها عرضه می شود. از ترامادول برای تسکین درد های متوسط تا شدید استفاده می شود. با اینکه تاکنون مکانیسم اثر ترامادول دقیقا مشخص نشده است ولی این دارو مانند مورفین عمل می کند. ترامادول مانند مورفین در مغز به گیرنده های اپیوئیدی متصل شده، باعث ایجاد تسکین می گردد. تجربه نویسنده نشان می دهد که: بیمارانی که در مراکز بستری ترک اعتیاد جهت ترک ترامادول بستری می شوند علایم خماری یا ترک غیر قابل تحمل تری نسبت به سایر بیماران وابسته به مواد مخدر از خود نشان می دهند!

این دارو بصورت آمپول، قرص یا کپسول های ۵۰ و ۱۰۰ میلیگرمی در بازار دارویی کشور وجود دارد و در داروخانه ها عرضه می شود. بالاترین دوز روزانه آن ۴۰۰ میلیگرم است. خوردنش با غذا یا بدون غذا تاثیری در میزان جذب آن ندارد.

ترامادول

تداخلات دارویی

داروهایی مانند کاربامازپین و کینیدین مانع از خنثی شدن ترامادول در بدن شده، غلظت آنرا در خون بالا می برند! استفاده همزمان ترا مادول با داروهای مهار کننده مونوآمینواکسیداز و مهارکننده انتخابی گیرنده های سروتونین مانند فلوکستین منجر به عوارض جانبی شدیدی از جمله تشنج می شود. این دارو در صورتیکه با الکل، داروهای بیهوشی، مواد مخدر، داروهای آرام بخش یا خواب آور استفاده شود خطر ایست تنفسی را به شدت افزایش می دهد.

سالم بودن آن برای زنان حامله یا در مرحله شیردهی هنوز ثابت نشده است.

عوارض جانبی آن عبارتند از:

تهوع، یبوست، سردرد، خواب آلودگی، خارش، اسهال، خشکی دهان، بثورات جلدی، اختلالات بینایی، سرگیجه واقعی، تشنج

درباره ترامادول بیشتر بدانیم

و اما ارتباط ترامادول با اعتیاد و سوء مصرف مواد….

این دارو از بدو ورودش به بازار دارویی کشور مورد توجه بیماران معتاد به مواد مخدر قرار گرفت! و آوازه آن تا جایی پیش رفته است که متاسفانه گروه ها و خواننده های رپی وجود دارند که نام ترامادول را برای خود انتخاب کرده اند!

تجربه نویسنده در زمینه مدیریت سایت های مشاوره درمان اعتیاد، نشان می دهد که:

نام ترامادول بعد از کراک دومین نامیست که کاربران اینترنت با جستجوی آن به چنین سایت هایی راه پیدا میکنند! و سئوالی که همیشه چنین کاربرانی مطرح می کنند اینست که:

 آیا ترامادول باعث اعتیاد به مواد مخدر می شود؟

 آیا ترامادول  داروی مناسبی برای ترک اعتیاد است؟

آیا ترامادول باعث ایجاد تشنج می شود؟

در پاسخ به این سئوالات باید بگوییم که:

با توجه به اینکه مکانیسم کنترل درد در ترامادول مشابه مورفین است! مصرف مداوم آن منجر به وابستگی فیزیکی و روانی مشابه اعتیاد به مواد مخدر می شود.

مصرف طولانی مدت ترامادول منجر به اعتیاد به آن شده! و درمانی کاملا مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدری چون تریاک، کراک و هروئین دارد!

 باز هم تجربه نویسنده نشان می دهد که:

بیمارانی که در مراکز بستری جهت ترک ترامادول بستری می شوند، علایم خماری یا ترک غیر قابل تحمل تری نسبت به سایر بیماران وابسته به مواد مخدر از خود نشان می دهند!

 از جمله علایم ترک ترامادول عبارتند از:

عصبانیت، تعریق، بی خوابی، تهوع، اسهال، لرزش اندام ها و توهمترک اعتیاد به ترامادول

معتادان به مواد مخدر در مواردی که امکان تهیه یا استفاده از مواد مخدر را ندارند از این دارو جهت جایگزین کردن مواد مخدر استفاده می کنند! عده ای نیز به غلط آنرا برای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می دهند!

در حقیقت تعداد کسانیکه بواسطه مصرف این دارو وارد وادی اعتیاد شده اند کمتر از کسانی است که این دارو را  جهت جایگزینی مواد مورد استفاده قرار می دهند. اینها معمولا کسانی هستند که به خاطر درد، ترامادول را طولانی مدت مصرف کرده اند و از عواقب اعتیاد به آن غافل مانده اند!

پس اگر شخصی به کلینیک مراجعه کند و بگوید که اعتیادش را با ترامادول شروع کرده و در ابتدا از آن برای نئشه بازی و سرخوشی استفاده کرده است کمی غیر معمول می نماید! همچنانکه گفته شد افراد وابسته به ترامادول بیشتر مصرف کنندگان مواد مخدری هستند که جهت جلوگیری از علایم ناخوشایند ترک یا خماری از این دارو به عنوان جایگزین استفاده می کنند.

بر اساس مقالات معتبر پزشکی ترامادول در دوز ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیگرم می تواند علایم ترک مواد مخدر را از بین ببرد.  تجویز آن به مقدار کمتر از این دوز فرقی با تجویز دارونما در کنترل علایم ترک ندارد!

شخصی که از این دارو جهت ترک اعتیاد استفاده می کند! وقتی دوز دارو را به کمتر از ۲۰۰ میلیگرم برساند علایم ترک مواد مخدر را از خود نشان خواهد داد  و دوباره به مصرف ترا مادول یا مواد مخدر رو می آورد حال چنین شخصی چگونه می تواند دوز دارو را به فرضا ۲٫۵ میلیگرم در روز کاهش دهد؟! در حالیکه این قضیه در مورد داروهای مناسب ترک اعتیاد مانند متادون صدق نمی کند.

پس می توان نتیجه گرفت ترامادول با فرم موجود در بازار داروی مناسبی برای ترک اعتیاد نیست!

بعلاوه اکثر قریب به اتفاق بیماران وابسته به مواد مخدر در کنار مصرف مواد مخدر از داروهای اعصاب، آرامبخش و خواب آور نیز استفاده می کنند و همچنانکه در قسمت تداخلات دارویی عنوان شد با مصرف همزمان ترامادول با این داروها خود را در خطر تشنج و ایست تنفسی قرار می دهند!

تشنج شایعترین عارضه ایست که بیماران ازترس آن جهت درمان وابستگی به ترامادول به مراکز درمان سوءمصرف مواد مراجعه میکنند!

علاوه بر تداخل دارویی منجر به تشنج، ترامادول با کاهش آستانه تشنج باعث ایجاد تشنج در کسانی می شود که به علت تشنج در حال درمان هستند یا اینکه درمان شده اند!

پس بخاطر داشته باشیم که ترامادول باید بر اساس نسخه و توصیه پزشک مورد استفاده قرار بگیرد! و مصرف خودسرانه آن عواقب غیر قابل جبرانی بدنبال خواهد داشت.

  دکتر سعید کفراشی

امتیاز دهی به اعتیاد به ترامادول

جمع امتیاز

با حرکت روی ستاره های زیر می توانید از یک تا ۵ ستاره به این مطلب امتیاز دهید. پیشاپیش از توجه شما سپاسگزاریم.

User Rating: ۴٫۳ ( ۹ votes)
ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی دکتر سعید کفراشی

پزشک درمانگر اعتیاد و مسئول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد آینده

همچنین ببینید

بوپرنورفین

بوپرنورفین،سابوکسان و نظرات مختلف درمورد آ ن ها

بوپرنورفین،سابوکسان و نظرات مختلف در مورد آ ن ها نظرات مختلف در مورد بوپرنورفین،سابوکسان استفاده …

۲۴ نظر

  1. سلام خسته نباشید من چهار سال قرص ب دو مصرف میکنم بخدا دیگه خسته شدم می‌خوام ترک کنم واقعا تصمیم گرفتم ترک کنم تورا خدا هیچ کس سمت این قرص ب دو نره اولش روز یکی شب یکی مصرف داشتم تا دوسال بعد رسوندمش به یک قرص یه مدتی هست نصف مصرف میکردم. الان ده روزه که یک چهارم هر ده ساعتی مصرف دارم راهنمایی کنید چطور ترک کنم بعد علایم درد وخماریش چند روز طول می‌کشه می‌خوام به امید خدا ترک کنم الان از دیروز تا الان نخوردم دست پام فعلا یکم درد می‌کنه خمیازه واشک چشم دارم چکار کنم که اینا برطرف بشه چند روز طول میکشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =