اعتیاد به جراحی پلاستیک و ارتباط آن با مصرف مواد

وسواسی نا سالم اما با کلاس!

اعتیاد به جراحی پلاستیک چیست؟

در جامعه امروزی، برای بسیاری از مردم طبیعی است چیزهایی را که در ظاهر خود دوست ندارند تغییر دهند.

برای بسیاری از افراد این به معنای استفاده از روش های جراحی مانند: لیپوساکشن، رینوپلاستی یا بزرگ کردن سینه است. با این حال، برخی از افراد هستند که با هیچ عمل جراحی زیبایی، تصوری که در ذهن خود دارند را به دست نمی آورند و هیچ جراحی آن ها را راضی نمی کند.

این  همان زمانی است که اعتیاد می تواند ایجاد شود. اعتیاد به جراحی پلاستیک یک اعتیاد رفتاری است که با اجبارهای روانی (رفتار اجباری) برای تغییر مداوم ظاهر فرد با جراحی زیبایی مشخص می شود. ‍‍‍‍‍‍‍‍

یک باور رایج وجود دارد که افرادی که به طور معمول جراحی پلاستیک انجام می دهند، افرادی خودشیفته هستند. با این حال، این یک تصور اشتباه است زیرا بسیاری از افرادی که به جراحی زیبایی اعتیاد پیدا می کنند با ناامنی شدید سر و کار دارند. آنها درگیر ظاهرشان هستند، اما به شکلی منفی – خود را زشت و بد شکل، می بینند. این ناامنی شدید اغلب ناشی از اختلال بد شکلی بدن است.

اختلال بد شکلی بدن چیست؟

بسیاری از محققان دریافته ‌اند که اکثر افرادی که به جراحی پلاستیک اعتیاد دارند همزمان از BDD رنج می‌ برند. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی امریکا در ویراست پنجم خود این اختلال را اشتغال ذهنی به یک یا چند نقص یا عیب خیالی در ظاهر بدن که از نظر دیگران قابل مشاهده نیستند یا جزئی به نظر می‌ رسند، تعریف کرده است. در حالی که شدت این اختلال متفاوت است، بسیاری از مبتلایان را دچار ناراحتی عاطفی می کند و می تواند تأثیر مخربی بر زندگی آنها داشته باشد.اختلال بد شکلی بدن

میزان پریشانی که یک فرد مبتلا به BDD در مورد ظاهر خود تجربه می کند، بیشتر مواقع با هر«نقص» فیزیکی واقعی در صورت یا بدنش تناسب ندارد.

اختلال بد شکلی بدن تنها حدود ۱٪ تا ۲٪ از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد، اما تحقیقات نشان داده است که تا ۱۵ برابر بیشتر در افرادی که به دنبال جراحی پلاستیک هستند، شیوع دارد.

افرادی که با اختلال بد شکلی بدن دست و پنجه نرم می کنند، نسبت به ظاهر خود وسواس داشته و فقط بر ویژگی های منفی خود تمرکز می کنند. و رفتارهای وسواسی جبری از جمله: نگاه کردن مداوم به آینه، مقایسه ویژگی‌ های شخصی خود با دیگران، دستکاری پوست، تایید جویی زیاد از دیگران و حتی گاها خود درمانی هم انجام می دهند.

بسیاری از افرادی که از BDD رنج می برند به جراحی پلاستیک روی می آورند،آن ها معتقدند که با تغییر ظاهر خود از طریق جراحی، می توانند  احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند.

با این حال، جراحی به ندرت این مشکل را برطرف می کند، چون هنوز مسائل زمینه ای این اختلال حل نشده است. جراحی پلاستیک در واقع فرد را در شرایطی بدتر از قبل رها می کند، زیرا بیماران مبتلا به اختلال بد شکلی بدن اغلب انتظارات غیرواقعی در مورد نتایج جراحی دارند و بدون گرفتن نتیجه مورد نظر از درد و ناراحتی جراحی رنج می برند.

این افراد به زیر تیغ جراحی می روند و هزاران دلار برای چیزی خرج می کنند که احساس بهتری در آنها ایجاد نمی کند!

خطرات جراحی پلاستیک

بسیاری از روش‌ های جراحی زیبایی تهدیدات جدی برای بدن به همراه دارند. مانند: لخته‌ شدن خون، عفونت، ایست قلبی به دلیل بیهوشی.

به دلیل وجود این خطرات، جراحان پلاستیک ارزیابی های دقیقی را قبل از جراحی انجام می دهند تا مشخص کنند آیا انجام عمل جراحی برای بیمار امکان پذیر یا بی خطر است.

پس تعجب آور نیست که بسیاری از افرادی که به جراحی پلاستیک معتاد هستند اغلب ممکن است توسط جراحان خود رد شوند. و در این زمان بسیاری از آنها کار را خود به دست می‌ گیرند و پزشکان کم تجربه تری پیدا می ‌کنند که این عمل را برای آن ها انجام دهد.

اعتیاد به جراحی پلاستیک و سوء مصرف مواد افیونی

علاوه بر نگرانی ‌های سلامت جسمی و روانی مرتبط با اعتیاد به جراحی پلاستیک، این اعتیاد با سوء مصرف مواد افیونی نیز مرتبط است. معمولا بعد از عمل ‌های زیبایی مسکن ‌های اپیوئیدی برای درد و ناراحتی بعد از عمل تجویز می ‌شوند.

بسته به نوع جراحی، بهبودی زخم ها ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد، که به معنای استفاده طولانی مدت از داروهای اعتیاد آور است. کسانی که از اعتیاد به جراحی پلاستیک رنج می برند به دلیل تصویر ضعیف و اعتماد به نفس پایین در معرض خطر بیشتری برای سوء مصرف مواد افیونی هستند. بنابراین، داروهای اپیوئیدی هم به یک مسکن درد جسمی و هم عاطفی برای بیمار تبدیل و باعث ایجاد یک اعتیاد دیگر می ‌شوند.

درمان اعتیاد به جراحی پلاستیک

درمان های شناختی رفتاری ثابت کرده است که در درمان اعتیاد به جراحی پلاستیک و اختلال بد شکلی بدن بسیار موثر است. اگر فکر می‌ کنید که شما یا کسی که می‌ شناسید ممکن است از اعتیاد به جراحی پلاستیک رنج ببرد همین امروز برای درمان اقدام کنید.

منبع:

 https://www.addictioncenter.com/community/plastic-surgery-addiction/

مترجم:

فلورا قربانی اعتماد

درمانگر اعتیاد

 

 

 

 

 

User Rating: ۵ ( ۳ votes)
ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی دکتر سعید کفراشی

پزشک درمانگر اعتیاد و مسئول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد آینده

همچنین ببینید

ترک ماری جوانا

آیا به راستی مصرف ماری جوانا باعث کاهش وزن می شود؟

توجه: ترجمه این مقاله به معنای تایید محتوای آن توسط مرکز درمان آینده نیست. تمامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − چهار =