هفت حقیقت مهم در مورد اعتیاد فردی که دوستش دارید!

هفت حقیقت مهم در مورد اعتیاد فردی که دوستش دارید!

اعتیاد و دوست داشتن

۱- به شما مربوط نیست!

دیدن مصرف مواد و اعتیاد عزیزان، بویژه والدین و اطرافیان دشوار است. تصورتان بر این است که به خاطر کاری که شما انجام داده اید یا اینکه می توانستید کاری را بهتر انجام بدهید.

می توانستید از معتاد شدن آن ها جلوگیری کنید.

اما اعتیاد آن ها به شما مربوط نیست، احساس گناه برای بهبودی کسی فایده ای ندارد. اما مشارکت و حمایت  شما از درمان و بهبودی شان می تواند قدرت و پشتیبانی مورد نیاز آن ها را فراهم کند. گذشت کردن را تمرین کنید و سعی کنید گذشته را رها کنید تا بتوانید ازنو شروع کنید.

۲- سم زدایی با درمان برابر نیست!

این یک تصور غلط است که تمام مواردی که فرد معتاد به آن نیاز دارد این است که سم زدایی کرده و این ماده را از بدن خود خارج کند، وسپس مصرف شان را متوقف کنند.اعتیاد نوعی اختلال در مدار پاسخ پاداش مغز است که کنترل و توانایی فرد در تصمیم گیری را به نفع خود از بین می برد،این فرایندی نیست که بتوان یک شبه آن را تغییر داد.

جایگزین کردن الگوهای جدید فکری و رفتاری به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. آگاهی از این موضوع صبر و شکیبایی برای ادامه مسیر بهبودی را فراهم می کند.

۳‌- هیچ کس انتظار ندارد که معتاد شود!

اعتیاد با یک انتخاب،استفاده از مواد مخدر یا نوشیدنی آغاز می شود. اما این انتخابی است که بسیاری از افراد بدون آگاهی از اعتیاد انتخاب می کنند، در حقیقت از هر شش نفری که موادی را مصرف می کنند ۵ نفر اعتیاد به آن پیدا نمی کنند. بنابراین چرا استفاده از مواد برای برخی مشکل ساز است و برای برخی نیست؟ هیچ پاسخ ساده ای برای این سوال وجود ندارد.

تحقیقات نشان داده است این مسئله به ترکیبی از ژنتیک، مشکلات دوران کودکی و سایر مشکلات روانی مانند: اضطراب،افسردگی و اختلال دو قطبی برمیگردد. در زمان اعتیاد رفتار های فرد شرطی است و تغییرات مغزی ایجاد شده توقف آن را غیر ممکن می کند.

۴- کسی که درمان را آغاز کرده است به معنای تصمیم گیری برای ترک آن نیست!

هیچ کس در ابتدای روز فکر نمی کند که امروز ، روز خوبی برای ترک است. افراد با دلیل عواقبی مانند از دست دادن شغل، همسر و تهدید طلاق و … به معالجه یا مصرف بیش از حد روی می آورند. و با بحران پزشکی مواجه می شوند. مواجه با این طوفان ها این را به ذهن فرد می آورد که زندگی با مواد مخدر بهتر از مسیر دشوار درمان است. اولین هدف از درمان این است که افراد انگیزه خود را برای تعهد به تغییرات حفظ کنند.

افراد معتاد خود را گول میزنند، من واقعا معتاد نیستم و شغل ام را از دست داده ام زیرا رییس من با بی انصافی من را مجبور به ترک کار کرد فقط می توانستم کمتر مصرف کنم …..

اگر عشق تان و فردی که دوستش دارید می توانست دیگرمواد مصرف نکند نیازی به درمان نبود.

۵- اعتیاد با دروغگویی همراه است!

عشق تان به شما دروغ می‌گوید و شما باور می کنید.آن ها ممکن است واقعا خودشان هم باور کنند. اما انچه انجام میدهند، محافظت از اعتیادشان است، زیرا مواد به اندازه ی هوا برای آن ها حیاتی است. بدین معنا نیست که باید دروغ گفتن را بهانه کنید، فقط بدین معناست که باید درک کنید از کجا منشا می گیرد. در عوض خطوط ارتباطی را نگه دارید اما مرز های مشخصی را تعیین کنید که از شما و انها محافظت می کند. و پیشروی به سمت درمان را تشویق می‌کند.

۶- افراد به یک دلیل به سمت مواد برمیگردند!

در بسیاری موارد افراد به واسطه احساساتی مانند:اضطراب،کسات،افسردگی به سمت مصرف مواد بر می گردند.

تحقیقات نشان می‌دهد حدود یک سوم از افراد مبتلا به بیماری روانی قابل تشخیص و حدود نیمی از افراد با بیماری شدید، نوعی اختلال در مصرف مواد دارند، درمان آن ها حیاتی است.

خبر خوب این است که روش های درمانی  شناختی_رفتاری به افراد کمک زیادی می کند.

۷- شما نمی توانید این کار را برای آنها انجام دهید.

هیچ چیز دردناک تر از آن نیست که ببینید فردی که عاشق اش هستید به خود و اطرافیان اش آسیب می رساند.

واکنش طبیعی شما محافظت از آن ها در برابر پیامد های منفی اعمال شان خواهد بود. می توانید کمک مالی را قطع کنید، این مساله می تواند به بهبودی کمک کند هر چند درد و رنج شما را افزایش میدهد.

همچنین می توانید:

با درمانگران کلینیک آینده صحبت کنید.

راهنمایی درمانگران ما می تواند درد شما را کاهش و قاطعیت را افزایش دهد.

مراقب خودتان باشید. نبرد عشق تان با مواد مخدر و الکل شما را از بین خواهد برد!!!

منبع

مطلب پیشنهادی:

شش نکته موثر برای برقراری ارتباط با افرادی که اعتیاد دارند!

مترجم:

فلورا قربانی اعتماد مشاور و درمانگر اعتیاد

امتیاز دهی به این مطلب

User Rating: ۳٫۹۴ ( ۱۰ votes)
ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی فلورا قربانی اعتماد

همچنین ببینید

ترک ماری جوانا

آیا به راستی مصرف ماری جوانا باعث کاهش وزن می شود؟

توجه: ترجمه این مقاله به معنای تایید محتوای آن توسط مرکز درمان آینده نیست. تمامی …

یک نظر

  1. واقعا مفید بود بنده همه چیمو از دست دادم کاش زمان بر میگشت به ۲سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + سه =