هروئین چیست و درمان آن چگونه است؟

هروئین چیست؟

هروئین

هروئین نوعی داروی افیونی است که از ماده ای طبیعی بنام مرفین موجود در غلاف دانه گیاهان مختلف خشخاش موجود در جنوب شرقی و جنوب غربی آسیا،مکزیک و کلمبیا گرفته می شود.

از دیگر اسامی رایج هروئین در خارج از ایران میتوان به : H بزرگ، اسب، گرد و غبار جهنم و تنقلات اشاره کرد. و در ایران معمولا با نام های گرت و دوا شناخته می شود.

هرویین چگونه مصرف می شود؟

هروئین بصورت تزریقی، مشامی یا اسنیف و دود یا تدخین مصرف می شود.برخی افراد هروئین را با کراک،کوکائین مخلوط می کنند،روشی که توپ سرعتی یا همان اسپیدبال نامیده می شود.

اثرات هروئین چیست؟

هروئین به سرعت وارد مغز می شود و به گیرنده های مواد افیونی در بسیاری از سلول ها متصل می شود.مخصوصا آنهایی که در احساس درد و لذت و کنترل ضربان قلب، خواب و تنفس نقش دارند.

داروهای ضد درد افیونی مانند:oxycontin وvicodin اثراتی مشابه هروئین دارند. تحقیقات سال ۲۰۱۱ نشان داد که حدود ۴ تا ۶ درصد از سو مصرف مواد مخدردر هروئین  تغییر یافته است. و حدود ۸۰ درصد مصرف کنندگان هروئین برای اولین بار باید از مشابه های هروئین استفاده کنند. داده های اخیر نشان می‌دهد که اولین ماده مخدر مصرفی ‌معمولا هروئین است.

در یک مطالعه نشان داده اند که افرادی که از هروئین برای درمان اختلال استفاده میکنند تقریبا یک سوم هروئین را به عنوان اولین افیونی که بصورت منظم مصرف می کنند.این نشان میدهد که سو مصرف مواد افیونی یکی از مواردی است که منجربه مصرف هروئین میگردد.

اثرات کوتاه مدت هرویین

افرادی که هرویین مصرف میکنند موجی از لذت یا سرخوشی را تجربه می کنند.از عوارض دیگر مصرف هرویین می توان به:

_خشکی دهان

_ گرگرفتگی

_ سنگینی در بازوها و پاها

_حالت تهوع و استفراغ

_ خارش شدید

_پایین آمدن عملکرد مغز

_کاهش سطح هوشیاری

اثرات بلند مدت مصرف هرویین

_بی خوابی برای افرادی که  از راه بینی(مشامی) مصرف میکنند.

_عفونت غشای قلب

_چرکی شدن دریچه قلب

_یبوست

_سوزش معده

_مشکلات کبد و کلیه

_عوارض ریوی

_از جمله اختلالات روانی مانند افسردگی و اختلال شخصیت_اختلال عملکرد جنسی برای مردان

_اختلال چرخه ی قاعدگی نامنظم در زنان

مصرف به صورت تزریقی ، HIV و هپاتیت

افرادی که داروهایی مانند هرویین را تزریق می کنند در معرض خطر ابتلا به ویروس HIV و هپاتیت (HCV) هستند.این بیماری ها از طریق تماس با خون یا سایر مایعات بدن منتقل می شوند،که می توانند هنگام تزریق یا استفاده از سایر وسایل تزریقی به صورت مشترک رخ دهد.HCV شایعترین عفونت از طریق خون در ایالت متحده است.HIV وگاهی اوقات HCV می تواند در هنگام رابطه جنسی بدون مراقبت رخ دهد که مصرف مواد مخدر احتمال آن را بیشتر می کند.

سایر اثرات احتمالی هروئین

هرویین اغلب حاوی مواد افزودنی مانند قند، نشاسته، یا شیرخشک است که رگ های خونی متصل به ریه، کبد،کلیه ها را مسدود کرده و باعث آسیب دائمی به آن ها می شود.همچنین استفاده مشترک ازوسایل تزریق ،خطر ابتلا به  HIVوHCV را بالا می برد.

آیا فردی می تواند بیش از حد هروئین مصرف کند؟

مصرف بیش از حد هرویین در سال های اخیر افزایش یافته است.

با مصرف بیش از حد تنفس کند یا متوقف میگردد.که میزان اکسیژن رسیده به مغز را کاهش می‌دهد،شرایطی که هیپوکسی نامیده می شود. هیپوکسی می تواند اثرات ذهنی کوتاه مدت و طولانی مدت بر روی سیستم عصبی داشته باشد،ازجمله کما و آسیب دائمی مغزی

آیا هروئین اعتیاد آور است؟

هرویین

هروئین بسیار اعتیاد اور است،افرادی که بطور منظم از هرویین استفاده می کنند اغلب پدیده تحمل را تجربه می‌کنند و این بدین معنی است که برای دریافت اثرات مطلوب به دوزهای بالاتر و یا مکرر دارو نیاز دارند. اختلال در مصرف مواد(SUD) زمانی است که ادامه مصرف مواد باعث بروز مشکلاتی در مدرسه و خانه و یا محل کار شود.

افرادی که به هروئین اعتیاد دارند اگر مصرف خود را ناگهان متوقف کنند دچار علایم ترک شدید می شوند که در چند ساعت اول بعد از مصرف شروع می شود. که شامل بی قراری، درد شدید عضلانی و استخوانی و حرکات غیر قابل کنترل پا می شود.

درمان اعتیاد به هروئین چگونه است؟

طیف وسیعی از درمان ها از جمله داروها و درمان های شناختی رفتاری برای کمک به افراد در جلوگیری از مصرف هروئین موثر است.

تطابق بهترین روش درمانی برای تامین نیازهای خاص هر بیمار مهم است.

داروهایی در حال تولید هستند که به روند درمان کمک می کنند.

داروهایی که به افراد کمک می‌کند تا مصرف هرویین را قطع کنند. شامل بوپرنورفین و متادون است. این داروها به همان گیرنده های مواد افیونی مغز با شدت کمتر متصل می شوند و هوس و وسوسه مصرف را از بین می برند.

درمان دیگر نالترکسون است. از آنجایی که سم زدایی کامل برای درمان با نالوکسان لازم است، شروع درمان در افراد با اعتیاد شدید دشوار است. روش های درمانی رفتاری برای اعتیاد به هروئین شامل روش هایی بنام درمان شناختی،رفتاری است. درمان شناختی ،رفتاری به مدیریت موثر عوامل تحریک کننده و استرس زا کمک می کند. مدیریت حوادث غیرمترقبه جوایزی مانند کوپن یا جوایز نقدی اندکی برای رفتار های مثبتی مانند روز های بدون ‌مواد مخدر را در نظر می‌گیرد.این رویکرد های درمانی شناختی زمانی که با دارو همراه شود بسیار موثر هستند.

منبع

مترجم:

فلورا قربانی اعتماد مشاور و درمانگر اعتیاد

امتیاز دهی به این مطلب

جمع امتیاز

User Rating: ۴٫۵۴ ( ۵ votes)
ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی فلورا قربانی اعتماد

همچنین ببینید

ترک ماری جوانا

آیا به راستی مصرف ماری جوانا باعث کاهش وزن می شود؟

توجه: ترجمه این مقاله به معنای تایید محتوای آن توسط مرکز درمان آینده نیست. تمامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =