شش مزیت یوگا در درمان اعتیاد

 تاثیر یوگا در درمان اعتیاد

شش مزیت یوگا در درمان اعتیاد

شش مزیت یوگا در درمان اعتیاد

درمان اعتیاد روند ساده ای نیست. درمان اعتیاد می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. شکل های متفاوتی از درمان وجود دارد. درمانی که به شخصی کمک می کند ممکن است برای دیگری کارآمد نباشد. رایج ترین نوع درمان سم زدایی،درمان دارویی و مشاوره است. با این حال، روش های متعددی وجود دارد که در مسیر درمان استفاده می شود و هرکدام مزایای خود را دارند.

یکی از متداول ترین روشها جهت درمان، یوگا می باشد. یوگا یک‌ رشته ی معنوی و زاهدانه ی هندی شامل کنترل نفس, مدیتیشن و استقرار وضعیت های خاص بدن می باشد که بطور گسترده برای سلامتی و آرامش بدن استفاده می شود. بر اساس نوشته های برخی منابع یوگا یک تکنیک بسیار موثر برای از بین بردن استرس است که یک‌ مساله ی بنیادی برای افرادی است که در دوره ترک به سر می برند. نکته جالب توجه این است که می توانید یوگا را در هر زمان، هر مکان، و با هرکسی انجام دهید.
اعتیاد به هر ماده ایی به بدن از نظر جسمی و روانی آسیب وارد میکند. زمانیکه سلامتی فرد در اثر سو مصرف مواد آسیب می بیند، روش های درمانی مانند یوگا به برقراری تعادل در زندگی و بازگشت به مسیر درست کمک می کند.

درمان فرایندی است که به قدرت اراده یا همان هوش درمانی و عزم زیاد نیاز دارد. در طی این روند فرد در تلاش است تا دوباره به زندگی عادی بدون مواد بازگردد. و زندگی را از نو شروع کند. بسیاری از افرادی که این روند را طی کرده اند از یوگا به عنوان وسیله ی بازیابی و به دست آوردن آنچه قبلا داشته اند استفاده کرده اند. یوگا نتایجی عالی برای داشتن زندگی هوشیارانه را به فرد میدهد.

شش مزیت یوگا در درمان اعتیاد

مزایای تمرین یوگا به عنوان روشی جهت درمان اعتیاد:

۱-یوگا را در هر کجا و هر زمان تمرین کنید.

درست همانطور که قبلا اشاره کردیم، یک نکته جالب در مورد یوگا این است که می توان آن را در هر زمان و مکان تمرین کرد! در حیاط خانه ی خود، طبیعت،اتاق خود، سالن بدنسازی، هر کجا که میخواهید تمرین کنید، فقط تشک خود را بردارید و به مدیتیشن بروید.
اگر فردی هستید که از انجام آن توسط خود احساس نارضایتی دارید، در کلاس یوگا شرکت کنید تا احساس بهتری در مورد نحوه عملکرد آن کسب کنید. هنگامیکه اصول آن را آموختید، می توانید برنامه یوگای خود را داشته باشید تا براحتی در برنامه ی روزانه خود جای دهید. صبح زود،ظهر یا شب کمی وقت بگذارید، هر کدام که برایتان بهتر است.

۲-تمرین یوگا باعث کاهش علائم ترک‌ می شود.

هنگامی که در حال درمان هستید، به احتمال زیاد ناراحتی، درد و… را تجربه خواهید کرد. وقتی به ماده ای وابسته می شوید، ترک آن کار آسانی نیست. بدن به خودش حمله می کند(درگیری قسمت احساسی و منطقی) و سعی میکند دوباره فرد را به سمت مواد برگرداند. مراحل اولیه ی درمان دشوارترین مرحله است. و عوارضی را بدنبال خواهد داشت‌. اما زمانیکه یوگا را با درمان اعتیاد ادغام کنیم ، برخی از این عوارض ممکن است کاهش یابد. یکی از بهترین روش های درمان از نظر آزاد سازی ذهن یوگا است. همه ی ما در طول روز با مشکلاتی روبرو می شویم که می تواند استرس های غیر ضروری زیادی را به زندگی ما وارد کند و این می تواند برای افرادی که روند درمان را شروع کرده اند ویرانگر باشد. یوگا تمرکز را بالا می برد. و روشی برای تمرکز بر موارد مهم می باشد.

۳-بالاترین سطح طبیعی لذت را به شما میدهد.

افراد به علت تمایل زیاد به سرخوشی،از مواد استفاده میکنند و در نهایت به آن وابسته می شوند. با این حال، احساس سرخوشی ثابت نخواهد بود. اغلب اوقات به دلیل اثرات مواد شیمیایی حالت پایداری برای مغز ایجاد نخواهد شد. اما یوگا یکی از معدود روش های سالم و طبیعی برای دستیابی به هوشیاری بالا در نظر گرفته می شود. مانند “سطح بالایی از سرخوشی و لذت” که ممکن است هنگام استفاده از مواد تجربه کنند. زمانیکه یوگا تمرین می کنید، به شما این امکان را میدهد که خارج از محدوده ی ذهنی خود دست به کار شوید و به یک نوع سرخوشی جدید دست پیدا کنید،نوعی احساس آرامش، آرامش معنوی را به شما میدهد.

حال کدامیک بهتر است؟ سرخوشی و لذت طبیعی یا مصنوعی؟

۴-به تمرکز برای تغییر مسیر کمک می‌کند.

معمولا افراد به دلیل فرار از مشکلات زندگی شان به مواد روی می آوردند.این روشی سالم برای برخورد با مسائل زندگی نیست.

مصرف مواد فرار از مشکلات زندگی ( گذشته، حال و آینده )  به صورت کوتاه مدت و نه دایمی را ایجاد می‌کند. از طرف دیگر یوگا به آرامش ذهن کمک می کند و آموزش میدهد روی مسائل حال حاضر تمرکز کنید. در یوگا همه چیز در زمان حال است و انرژی خود را صرف احساسات و افکار کنونی می کنید. زمانیکه در زمان حال تمرکز می کنید. روی چیزهای با اهمیت تمرکز کرده اید.

مهم این است که سرانجام بتوانیم اتفاقات گذشته را رها کنیم و بپذیریم مواردی وجود دارد که قابل تغییر نیستند. با انجام یوگا به ذهن آموزش میدهید تا احساسات ناشی از تجربیات گذشته را رها کنید و اضطراب های آینده را از بین ببرید. آنچه در آینده اتفاق می افتد نا مشخص است. پس چرا نگران آن باشیم؟
روی اکنون تمرکز کنید و انرژی خود را صرف انجه مهم است کنید.

۵-کنار آمدن با احساسات ناخوشایند

بهبودی از سو مصرف مواد مخدر یک دوره بسیار دشوار در زندگی فرد است. و می تواند برخی از آشفتگی های عاطفی را ایجاد کند. احساس تنهایی، مهم نبودن، درماندگی،استرس و…. در بهبودی افراد تاثیر می‌گذارد. افراد معمولا برای مبازره با انها به روش های نا سالم روی می آورند که هرگز به انها اجازه نمی‌دهد احساساتی را که تجربه می‌کنند تجزیه و تحلیل و پردازش کنند. رویارویی با ترس و و مشکلات یکی از مراحل حیاتی در درمان است. به همین دلیل، یوگا یک روش موفق برای درمان  است زیرا به فرد می آموزد چگونه با پیدا کردن ارامش درونی،افکار و احساسات خود را کنترل کنند. این فعالیت به شما زمان میدهد تا مراقبه کنید و احساسات واقعی خود را بشناسید و آن را مدیریت کنید.

۶-خود کنترلی بهتری ایجاد می کند.

یک عامل اساسی در درمان ، خود کنترلی است. شما در حال فرار از چیزی هستید که به نوعی برای فرار از واقعیت به آن وابسته شده اید،بنابراین درمان آن آسان نخواهد بود. علاوه براین حفظ خصوصیات ظاهری زندگی فرد در دوران ترک امری مهم است که بسیاری از آن چشم پوشی میکنند.اگر روش های سالم برای کنترل بکار برده نشود فرد احساس میکند، استقلالش سلب شده است. اگر روش هایی برای ابراز احساسات معتادان نباشد ممکن است سهم شخصی خود در این مسیر را فراموش کنند. به همین دلیل،خود کنترلی در فردی که سعی در جلوگیری از عود مجدد دارد اهمیت بسیاری دارد.

بسیاری از افردی که قبلا اعتیاد داشتند. از یوگا به عنوان ابزاری برای مبارزه با سو مصرف استفاده کرده اند. این عمل مثبت باعث ارتقا سطح استاندارد در زندگی می شود و می تواند به مبارزه با اعتیاد کمک کند. یوگا به فرد کمک می کند تا متوجه شود سو مصرف مواد روشی سالم برای زندکی نیست و روش های بهتری برای زندگی وجود دارد. اگرچه یوگا را در نسل های پیش استفاده میکردند اما همچنان مزایای استفاده آن ادامه دارد. حتی اگر لذت بخش به نظر نمی رسد ان را امتحان کنید.

منبع:

شش مزیت یوگا در ترک اعتیاد

 

امتیازدهی به این مطلب

جمع امتیازها تا این لحظه

User Rating: ۴٫۵ ( ۶ votes)
ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی فلورا قربانی اعتماد

همچنین ببینید

ترک ماری جوانا

آیا به راستی مصرف ماری جوانا باعث کاهش وزن می شود؟

توجه: ترجمه این مقاله به معنای تایید محتوای آن توسط مرکز درمان آینده نیست. تمامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 2 =