در مورد تاریخچه مصرف ماری جوانا چه می دانید؟

تاریخچه مصرف ماری جوانا

مصرف ماری جوانا به سال های قبل از میلاد بر می گردد. که در طب باستان چینی به آن اشاره شده است.استفاده ی دارویی از ماری جوانا در سال ۵۰۰ میلادی از چین به هند،آفریقای شمالی و اروپا گزارش شده است که شامل درمان روماتیسم،نقرس و مالاریا می باشد.

استفاده ی تفریحی در هند و رواج پیدا کردن آن در میان مسلمانان منجر به محبوبیت حشیش ( رزین های روانگردان از گیاه شاهدانه) شد.

در سال ۱۵۴۵، کاوشگران اسپانیایی این گیاه را به آمریکا ی شمالی آوردند. در سال ۱۶۱۱، این محصول در جیمز تاون معرفی و به سرعت به یک محصول اصلی تبدیل شد.

هنگامیکه در دهه ۱۹۲۰ الکل غیر قانونی اعلام شد، استفاده از آن دوباره احیا شد. در آن زمان مصرف آن قانونی بود و تهدیدی اجتماعی محسوب نمی شد. کلاب هایی برای مصرف این ماده در شهر های بزرگ شروع به کار کردند. این دارو حتی از سال ۱۸۵۰ تا سال ۱۹۴۲در داروسازی ایالت متحده برای درمان انواع بیماری ها از جمله درد زایمان، حالت تهوع و روماتیسم ثبت شده و مورد استفاده قرار میگرفت.

مقررات در مورد مواد مخدر

در دهه ۱۹۳۰، اداره فدرال مواد مخدر امریکا(هم اکنون به عنوان دفتر مواد مخدر) مخالفتش را آغاز کرد، تا این ماده را از یک ماده و داروی تفریحی به یک ماده اعتیاد اور تبدیل کند که مستقیما وارد دسته ی مواد اعتیاد اور شود.

قانون گذاری دولتی برای مصرف ماری جوانا

زمانیکه این ماده به عنوان یک ماده ی مخدر معرفی شد، پروش گلهای دیگر افزایش یافت. نیومکزیکو اولین ایالتی است که استفاده پزشکی از آن را در سال ۱۹۷۸ قانونی کرد.

پس از گذشت یک دهه کاهش مصرف، در سال ۱۹۹۰ شاهد افزایش میزان مصرف،بویژه در بین نوجوانان شد. در اوایل دهه ۹۰، ۳۴ ایالت برای قانونی شدن آن تلاش کردند.اما تنها ۱۷ کشور موفق به قانونی کردن استفاده پزشکی شدند که در موارد زیر تجویز شد:

با این حال، در سال ۱۹۹۲، دولت فدرال ایالت متحده تمام برنامه های توزیع این ماده پزشکی را متوقف کرد، اما بسیاری از دولت های ایالتی این دارو را غیر قانونی اعلام کردند.از آن زمان به بعد  ۲۳ ایالت آن را برای استفاده پزشکی و ۴ ایالت استفاده تفریحی برای افراد بالای ۲۱ سال قانونی کردند.

چه کسانی بیشتر ماری جوانا مصرف می کنند؟

ماری جوانا متداول ترین ماده مخدر غیر قانونی در سال ۲۰۱۳ شناخته شد.مصرف روزانه ماری جوانا از ۵.۱ میلیون مصرف کننده در سال ۲۰۰۵_۲۰۰۷ به ۸.۱ میلیون کاربر در سال ۲۰۱۳ در سراسر جهان افزایش یافت. آمارهای زیر استفاده از ماری جوانا را در سنین نوجوانی نشان میدهد.

مصرف این ماده را در بین حدود یک درصد جوانان ۱۲ تا ۱۷ سال را در سال ۲۰۱۳ گزارش شد. چهار میلیون نفر در سنین بالای ۱۲ سال در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار این ماده را امتحان کردند که میانگین آن روزانه به حدود ۶۶۰۰ داروی مصرفی رسید.بازار فروش ماری جوانا بسته به وضعیت حقوقی توزیع دارو در ایالت های مختلف، متفاوت است. دولت فدرال این دارو را تنها با کارت پزشکی ارایه می‌دهد.هر ایالت قوانین مختص به خود را دارد.قیمت آن بصورت دست فروشی از قیمت آن در داروخانه ها کمتر است.اگرچه در کلرادو از زمان قانونی شدن ماری جوانا به عنوان مصرف پزشکی تغییر قیمت داشته است و ظرف مدت یک سال در نوامبر ۲۰۱۲ ، چهل درصد کاهش یافته است.۴ ایالتی که ماری جوانا را قانونی کرده اند، افت عمده ای در قیمت آن مشاهده کرده اندکه در حال حاضر برای هر گرم ۱۷.۱۰ دلار محاسبه میگردد.از سال ۲۰۱۵، ۲۳ ایالت به قانونی شدن آن رای دادند.در این ایالت ها استفاده پزشکی فقط با کارت پزشکی قانونی است و در غیر اینصورت غیر قانونی محسوب میشود.

چهار ایالت استفاده ی تفریحی از این ماده را قانونی دانسته اند:

واشنگتن، کلرادو، آلاسکا و اورگن. در این ایالت ها برای خرید ماری جوانا احتیاج به کارت پزشکی نیست و داشتن حداکثر مبلغ مشخص قانونی کافی است.

مجازات های قانونی

مجازات ها بسته به ماهیت مصرف شامل اتهامات احتمالی بزهکاری و جنایت می شود.شخصی که بدون کارت پزشکی خریداری کند ممکن است با اتهامات غیرقانونی روبرو شود، بشرطی که این دارو برای استفاده شخصی باشد.اگر شخصی مقادیر زیادی ماری جوانا داشته باشد، یک جرم جدی محسوب میشود‌ .

آیا مصرف ماری جوانا خطرناک است؟

قدرت این ماده در بازار امروز سه برابر آنچه در بیست سال گذشته بوده، شده است. براساس برگه اطلاعات ماری جوانا DEA ،هرگز گزارشی از مصرف بیش از حد آن گزارش نشده است. با این حال بدان معنا نیست که این ماده یک ماده مخدر بی خطر است.به گفته سازمان بهداشت جهانی سو مصرف آن می تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد:

  • اختلال در توانایی یادگیری
  • تشدید اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی
  • آسیب به گلو
  • مشکلات ریوی
  • سرطان
  • برونشیت مزمن در دوران بارداری و مشکلات رشد جنین

منبع

مترجم:فلورا قربانی اعتماد

مطالب پیشنهادی:

ماری جوانا چیست؟

ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی فلورا قربانی اعتماد

همچنین ببینید

ترک ماری جوانا

آیا به راستی مصرف ماری جوانا باعث کاهش وزن می شود؟

توجه: ترجمه این مقاله به معنای تایید محتوای آن توسط مرکز درمان آینده نیست. تمامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سیزده =