ماریجوانا گل علف حشیش thc

ماری جوانا چیست؟ (قسمت اول)

ماری جوانا چیست؟ (قسمت اول)

 

توجه: ماریجوانا در ایران به نام هایی نظیر گل، حشیش، گراس، علف و … معروف است. اصطلاحات، اطلاعات و آمار این مقاله مربوط به ایالات متحده آمریکا می باشد.
ماری جوانا به برگ های خشک شده، گل، ساقه و دانه های گیاه (شاهدانه) Cannabis sativa یا Cannabis indica اشاره دارد. این گیاه حاوی THC شیمیایی تغییر دهنده ذهن و سایر ترکیبات مشابه است. عصاره هایی را نیز می توان از گیاه شاهدانه تهیه کرد.

ماری جوانا رایج ترین داروی غیرمجاز در ایالات متحده است. مصرف آن در بین جوانان بسیار گسترده است.

در سال ۲۰۱۵، بیش از ۱۱ میلیون جوان در سنین ۱۸ تا ۲۵ سال در سال گذشته از ماری جوانا استفاده کرده بودند.

براساس بررسی ها، میزان مصرف ماری جوانا در بین دانش آموزان دبیرستانی و متوسطه پس از چندین سال افزایش در گذشته، کاهش یافته است. با اینحال، تعداد جوانانی که معتقدند مصرف مرتب ماریجوانا خطرناک است، رو به کاهش است.
قانونی بودن ماری جوانا برای مصارف پزشکی یا استفاده تفریحی بزرگسالان در تعداد زیادی از ایالت ها این دیدگاه ها را تحت تأثیر قرار میدهد.

نحوه ی مصرف ماری جوانا چگونه است؟

ماری جوانا به صورت سیگار(جوینت یا نیل)، پیپ یا بونگ کشیده یا در حالت بلانت مصرف شود. (بلانت سیگارهایی هستند که تنباکوی داخل آن‌ها خالی شده و با ماری جوانا مجدداً پر می‌شود.)

برای جلوگیری از استنشاق دود ، برخی از افراد از وپورایزر ها اسماری جواناتفاده می کنند. این دستگاه ها مواد فعال (از جمله THC) را از ماری جوانا می کشند. پس فرد به جای دود، بخار را استنشاق می کند. بعضی از وپورایزر ها از عصاره ماری جوانا استفاده می کنند.

 

 

بعضی افراد ماریجوانا را در مواد غذایی(خوراکی)مانند براونی،کوکی یا شکلات مخلوط یا آن را به عنوان چای دم میکنند.

روش جدیدی که اخیراً استفاده میگردد، استعمال سیگار یا خوردن اشکال مختلف شیره های غنی از THC است.

 

 

 

عصاره ماری جوانا

تدخین رزین های غنی از THC که از گیاه ماریجوانا استخراج شده اند رو به افزایش است(dabbing).

این عصاره ها به اشکال مختلفی از جمله:

-روغن حش یا روغن عسل – مایع غلیظthc

موم یا روغن -جامد نرم و با بافتی مانند بالم لب

خرد شده – جامد سخت و کهربایی

 

این عصاره ها مقادیر بسیار زیادی THبه بدن تحمیل میکنند و مصرف آنها برخی افراد را به اورژانس فرستاده است.

خطر دیگر در زمان تهیه این عصاره هاست که معمولاً از گاز بوتان استفاده میشود.

استفاده از گاز بوتان برای تهیه این عصاره در منزل، باعث آتش سوزی و انفجار و سوختگی های جدی در تعدادی از مردم شده است.

 

 ماری جوانا چگونه مغز را تحت تأثیر قرار می دهد؟

ماری جوانا اثرات کوتاه مدت و طولانی مدت بر مغز دارد.

اثرات کوتاه مدت

هنگامی که فردی ماریجوانا مصرف می کند، THC به سرعت از ریه ها به جریان خون منتقل می شود.

خون ماده شیمیایی را به مغز و سایر ارگان های بدن منتقل می کند. وقتی فرد ماریجوانا را بخورد یا بیاشامد، بدن THC را کندتر جذب می کند.

در این حالت ، آنها معمولاً بعد از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت اثرات را احساس می کنند.THC  بر روی گیرنده های سلول های خاص مغز که معمولاً نسبت به مواد شیمیایی طبیعی شبه THC واکنش نشان می دهند، عمل می کند.

این مواد شیمیایی طبیعی در رشد و عملکرد طبیعی مغز نقش دارند.ماریجوانا بخش هایی از مغز را فعال می کند که بیشترین تعداد این گیرنده ها را دارند. این منجر اصطلاح “نعشگی” (های شدن) که افراد احساس می کنند، می شود.

سایر تاثیرات عبارتند از:

-تغییر حواس (به عنوان مثال روشن تر دیدن رنگها)

-احساس تغییر زمان

-تغییرات خلق و خو

-اختلال در حرکت بدن

– اشکال در تفکر و حل مسئله

-اختلال در حافظه

-توهم (در صورت مصرف دوز بالا)

-هذیان (در صورت مصرف دوز زیاد)

-روان پریشی (خطرناکترین اثر در مصرف منظم از ماریجوانا با قدرت بالا)

اثرات بلند مدت:

ماریجوانا بر رشد مغز نیز تاثیر میگذارد. هنگامیکه افراد در نوجوانی شروع به استفاده از ماریجوانا میکنند، این ماده می تواند عملکردهای تفکر، حافظه و یادگیری و ارتباطاتی که در مغز برای پیشبرد چنین کارکردهایی شکل میگیرد را مختل کند.

محققان هنوز در حال مطالعه در این باره هستند که اثرات ماری جوانا چقدر دوام دارد و آیا ممکنست برخی از این تغییرات دائمی باشند.

برای مثال، مطالعه ای در نیوزلند که بخشی از آن توسط محققان دانشگاه دوک انجام شده است، نشان داد افرادیکه در نوجوانی مصرف سنگین ماریجوانا را شروع کرده و به اختلال مصرف مداوم ماری جوانا مبتلا بودند، به طور متوسط از ۱۳ تا ۳۸ سال، ​​۸ امتیاز ضریب هوشی شان از دست دادند.

در کسانی که ماریجوانا را در بزرگسالی ترک کرده بودند، توانایی های ذهنی به طور کامل برنگشته بود.

ماری جوانا علف thc

کسانی که در بزرگسالی شروع به مصرف ماری جوانا کردند، از نظر IQ کاهش چشمگیری نشان ندادند.

در یک مطالعه جدید دیگر بر روی دوقلوها، افرادی که از ماری جوانا استفاده کرده بودند، کاهش معنی داری دراطلاعات عمومی و توانایی کلامی(معادل ۴ امتیاز ضریب هوشی) بین سالهای نوجوانی و ابتدای جوانی، وجود داشت.

اما بین دوقلوها وقتی یکی از ماری جوانا استفاده میکرد و دیگری استقاده نمی کرد، تفاوت معنی داری مشاهده نشد.این نشان می دهد که کاهش ضریب هوشی در مصرف کنندگان ماری جوانا ممکن است ناشی از چیز دیگری غیر از ماری جوانا از جمله عوامل مشترک خانوادگی(به عنوان مثال ، ژنتیک ، محیط خانواده)، باشد.

مطالعه رشد شناختی مغز بزرگسالان NIDA (ABCD)، یک مطالعه بزرگ طولی، نمونه بزرگی از جوانان آمریکایی را از اواخر کودکی تا اوایل بزرگسالی ردیابی میکند تا به روشن شدن چگونگی و اینکه تا چه میزان ماریجوانا و سایر مواد، به تنهایی و در ترکیب با هم، رشد مغز نوجوانان را تحت تأثیر قرار دهد.

 

افزایش سطح THC در ماری جوانا:

میزان THC در ماری جوانا در طی چند دهه گذشته به طور پیوسته در حال افزایش است. برای شخصی که تازه به سمت مصرف ماریجوانا می رود، این ممکن است به معنای قرار گرفتن در معرض سطح THC بالاتر با شانس بیشتری برای عوارض خطرناک باشد. سطح THC بالاتر مراجعه به اورژانس ها در اثر مصرف ماری جوانا را افزایش می دهد. همچنین محبوبیت انواع خوراکی آن، احتمال عوارض خطرناک را افزایش می دهد. انواع خوراکی برای هضم واثر گذاری زمان بیشتری می برند. بنابراین، ممکن است افراد برای احساس سریعتر اثرات آن، دوز بیشتری مصرف کنند و منجر به نتایج خطرناک شوند. ممکن است سطح THC بالاتر در افرادی که خود را مرتباً در معرض دوزهای بالا قرار می دهند، به معنای خطر بیشتر برای اعتیاد باشد.

ادامه دارد…

بیشتر بخوانبم در : drugabuse.gov

 

امتیازدهی به این مطلب

جمع امتیاز

با حرکت روی ستاره های زیر از ۱ تا ۵ ستاره به این مطلب امتیاز دهید. پیشاپیش از توجه شما سپاسگزاریم.

User Rating: ۵ ( ۱ votes)
ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی شیوا سعدی

کارشناسی ارشد مامایی عضو انجمن علمی مامایی ایران

همچنین ببینید

سایلوسیبین

آیا قارچ جادویی خاصیت دارویی دارد؟(قسمت دوم)

آیا قارچ جادویی خاصیت دارویی دارد؟(قسمت دوم) سایلوسیبین خاصیت دارویی دارد؟ درمان سایلوسیبین برای سرطان …

یک نظر

  1. چیزی که کمتر کسی فهمیده اینه که کاهش هوش فقط زمانی رخ میده که این ماده رو ترک کنی.در دوران مصرف حتی مغز بهتر هم کار میکنه.اونایی که مصرف میکنن میدونن چی میگم.حتی خیلی از اساتید دانشگاهها به دانشجویان پیشنهاد میکنن قبل از کلاس چند پک از این ماده مصرف کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 5 =