بوپرنورفین چیست؟ و نقش آن در درمان اعتیاد چگونه است؟

بوپرنورفین چیست؟

 بوپرنورفین و نقش آن در درمان اعتیاد

برای درمان اعتیاد به مواد مخدر معمولا چه کارهایی انجام میگیرد؟

از سه گزینه، که به یک اندازه اهمیت دارند، استفاده می شود. این سه گزینه عبارتند از:

  • دارو
  • مشاوره
  • حمایت خانواده و دوستان

بوپرنورفین یکی از دارو های مورد استفاده در درمان اعتیاد است.

اگر پزشک یا مرکز درمان سوء مصرف مواد بوپرنورفین را برای شما تجویز کرده است. یا سابقه مصرف بوپرنورفین را دارید.

خواندن این مقاله می تواند اطلاعات لازم در مورد بوپرنورفین را در اختیار شما قرار دهد.

نظر مترجم مقاله: بوپرنورفین در ایران بیشتر با نام ب۲ یا بی۲ شناخته شده است.

آیا اعتیاد یک بیماری است؟

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری است.

مواد مخدر کارکردهای فیزیولوژیک بدن، مانند تنفس و ضربان قلب، را کند می‌کنند. مخدرها همچنین بر مغز تاثیر می‌گذارند و احساسات خوشایند را افزایش می دهند.

نام مواد مخدر برگرفته از افیون (تریاک) است. تریاک ماده مخدری است که از گیاه خشخاش به دست می‌آید.

مواد مخدر برای کاهش درد و گاهی برای مشکلات دیگری مانند سرفه شدید تجویز می‌شوند.

هروئین مخدری غیرقانونی است که به شکل های کشیدنی، مشامی یا اسنیف(از طریق بینی) و تزریقی مصرف می‌شود. تا احساس سرخوشی، که غالبا «نشئگی زیاد» نامیده می‌شود، ایجاد کند. گاهی افراد با مصرف بیش از حد  داروهای مخدر تجویز شده توسط پزشک به دنبال رسیدن به چنین احساسی هستند.

تحمل و وابستگی

مصرف مواد یا داروهای مخدر باعث ایجاد تحمل به آن ها می شود. به این معنا که برای اینکه دارو اثرات خود را به جا بگذارد به مقدار بیشتری از دارو نیاز خواهد بود. همچنین مصرف مخدرها ممکن است منجر به وابستگی به مواد یا داروهای مخدر شود. یعنی این که اگر مصرف آنها را قطع کنید، دچار احساس بدحالی می شوید. وابستگی(سوء مصرف مواد) دقیقا به همان معنای اعتیاد نیست.

ولی گاهی وابستگی (سوء مصرف مواد) به اعتیاد منجر می‌شود.

علائم اعتیاد عبارتند از:

  • میل شدید و پایدار(وسوسه یا هوس) به مصرف مواد – ذهن و مغز فرد تمایل شدیدی به مصرف ماده مخدر پیدا می‌کند.
  • از دست دادن کنترل نه گفتن به مصرف مواد مخدر سخت می‌شود.
  • نمی تواند در مقابل آن مقاومت کند و مصرف ادامه پیدا می‌کند.
  • حتی در صورتی که مصرف ماده مخدر منجر به آسیب شود.

تحمل و وابستگی اثرات جانبی رایج داروهای مخدر است. که تحت نظر پزشک قابل کنترل است. تحمل و وابستگی همچنین از عوارض جانبی سوء مصرف مواد مخدر به شمار می ‌رود. در فردی که به درستی از داروهای مخدر استفاده می‌کند معمولا اعتیاد ایجاد نمی شود. اگرچه گاهی این اتفاق رخ می‌دهد. و فرد به داروهای مخدر  تجویز شده توسط پزشک اعتیاد پیدا می کند. اعتیاد معمولا از طریق سوء مصرف مواد اتفاق می افتد. با این حال برخی افراد، به واسطه ژنتیک، مزاج یا موقعیت شخصیشان در معرض ریسک بالاتر اعتیاد قرار دارند. همه کسانی که از مواد مخدر استفاده می کنند معتاد نمی‌شوند. ولی پس از اعتیاد قطع مواد مخدر بسیار دشوار می‌شود. برای اینکه هوس و وسوسه مصرف مواد بسیار قوی شده و ترس از ترک آن بسیار زیاد است.

آیا اعتیاد درمان می شود؟

اعتیاد به مواد مخدر قابل درمان است. اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری مزمن است. مانند بیماری قلبی یا دیابت، بیماری مزمن یک وضعیت درمانی مادام‌العمر است. بیماری مزمن قابل درمان نیست، ولی امکان مدیریت آن وجود دارد. یک فرد دارای اعتیاد می‌تواند به یک زندگی سالم و پویا برسد.

ولی اگر شما شبیه بیشتر افراد باشید، نمی‌توانید خودتان به تنهایی اعتیاد را ترک کنید.

درمان

درمان – به معنای مراقبت از سوی متخصصان پزشکی و مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر(کلینیک ترک اعتیاد) – می‌تواند کمک کننده باشد. درمان به شما برای رهایی از مشکلات ماده مخدر و ترک اعتیاد و مقابله با میل شدید مصرف(هوس مصرف مواد) کمک می‌کند.

تغییر افکار اعتیادآور به الگوهای غیراعتیادآور سالم و فاصله گرفتن از دیگر رفتارهای مضر، همچون مصرف یا نوشیدن الکل یا سوء مصرف مواد دیگر از سایر مزایای درمان است.آنچه به همین میزان اهمیت دارد این است که درمان به شما برای چاره‌جویی درباره مشکلاتی که ممکن است در زندگی داشته‌اید و به اعتیاد پیوند خورده اند، همچون احساسهای عزت نفس پایین، موقعیت بد در محل کار یا خانه، یا صرف زمان با افرادی که مواد مخدر استعمال می‌کنند، کمک می‌کند.بطور خلاصه، درمان به شما برای رفتن به یک سبک زندگی سالم و بدون اعتیاد – و ورود به حالتی از زندگی که با عنوان بهبودی شناخته می‌شود – کمک می‌کند.

یکی از درمان های اعتیاد درمان با دارو از جمله داروی بوپرنورفین است.دارو

درمان دارویی

درمان اعتیاد به کمک دارو درمانی است که دربرگیرنده مصرف دارو در کنار مشاوره و پشتیبانیهای دیگر باشد. درمان دارویی غالبا بهترین انتخاب برای درمان اعتیاد به مواد مخدر است.اگر شما معتاد شوید. دارو به شما برای بازگشت به یک وضعیت عادی ذهنی، عاری از نوسانات خلقی ناشی از ماده مخدر، کمک می‌کند. دارو شما را از فکر کردن مداوم به مواد مخدر نجات می دهد. به این ترتیب مشکلات ناشی از انزوا و میل شدید کاهش می یابد. این تغییرات می‌توانند برای شما فرصتی برای تمرکز بر تغییرات در سبک زندگی فراهم کند تا به زندگی سالم باز گردید.مصرف دارو برای درمان اعتیاد به مواد مخدر مانند مصرف دارو برای کنترل دیابت یا بیماری قلبی است. این کار به همان صورت جایگزینی یک ماده مخدر با ماده مخدر دیگر نیست.

در صورت استفاده مناسب، داروی مخدر یک اعتیاد جدید را ایجاد نمی‌کند. این به شما برای مدیریت اعتیادتان کمک می‌کند تا مزایای بهبودی ماندگار باشد.

پایان قسمت اول درمان با بوپرنورفین-ادامه دارد…

در این باره بخوانید:پنج روش سم زدایی در ترک اعتیاد

مترجم مقاله:فلورا قربانی اعتماد مشاور و درمانگر اعتیاد

منبع:samhsa

امتیازدهی به این مطلب

امتیاز بازدیدکنندگان

از ۱ تا ۵ ستاره به این مطلب امتیاز دهید.

User Rating: ۴٫۳۱ ( ۹ votes)
ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی دکتر سعید کفراشی

پزشک درمانگر اعتیاد و مسئول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد آینده

همچنین ببینید

ترک ماری جوانا

آیا به راستی مصرف ماری جوانا باعث کاهش وزن می شود؟

توجه: ترجمه این مقاله به معنای تایید محتوای آن توسط مرکز درمان آینده نیست. تمامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =