درمان اعتیاد به ترامادول بسیار سخت است

درمان وابستگی به ترامادول بسیار سخت است

اخیرا مطلبی تحت عنوان درمان وابستگی به ترامادول بسیار سخت است در مقوله اعتیاد ، برپایه مصاحبه با اینجانب دکتر سعید کفراشی، از سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر خبرگزاری ها منتشر شده است.

در ابتدا لازم می دانم از ستاد محترم مبارزه با مواد مخدر، تهیه کننده خبر و گزارشگر عزیز که نهایت سعی خود را در خلاصه سازی مطلب و ساده سازی آن به سلیقه و تخصص خود، در جهت آگاهی بخشی به عموم جامعه نموده است تشکر و قدردانی کنم.

و در ادامه جهت روشن شدن برخی قسمت ها که ممکن است برای خوانندگان این مطلب همچنین همکاران عزیزی که به این جانب لطف دارند ابهام آمیز باشد، توضیح مختصری داشته باشم.

 

– متأسفانه اکثر قریب به اتفاق افرادی که برای درمان و قطع ترامادول مراجعه می کنند و با موفقیت اقدام به قطع مصرف تردرمان وابستگی به ترامادول بسیار سخت استامادول می کنند بدون استفاده از مشاوره های منظم و ساختاریافته قبل از شش ماه پاکی به مصرف مجدد آن روی می آورند که در خبر عنوان شده بعد از شش ماه!

– تعریفی که بسیاری از مراجعین ما و خانواده و اطرافیانشان از لذت و لذت بخشی مواد در ذهن دارند، سرخوشی است. و پذیرفتن اینکه به تأخیر انداختن انزال یا افزایش اعتماد به نفس در مصرف مواد یا برطرف شدن درد هم می تواند لذت در نظر گرفته شود برای این افراد سخت است! و از این نظر ممکنست در ذهن عموم اینطور تلقی شود که این افراد لذت مصرف مواد را انکار میکنند.

– بالا بردن اعتماد به نفس مستلزم کسب مهارت است.

در این مورد منظور مهارتهای زندگی مانند خودآگاهی،تفکر نقادانه، ارتباط مؤثر و…است و خود اعتماد به نفس مهارت محسوب نمیشود.

– منظور خبرنگار محترم از موفقیت درمان وابستگی به ترامادول در خانواده هایی که اصرار به درمان دارند، ممکن است اشاره به آن قسمت از صحبت های من باشد که خانواده به جای برخورد کور و خودسرانه یا استفاده از روش های غیرحرفه ای و عامیانه بر برخوردی ساختاریافته تحت نظارت تیم درمانی که آگاهی قابل قبولی از درمان اعتیاد دارند اصرار داشته باشند! و وقتی متوجه مصرف مواد درفرزندان شدند موضوع رابا قول گرفتن از فرزند برای عدم مصرف تمام شده تلقی نکنند!

اعتیاد موضوع ساده ای نیست! و رها کردن آن به امید اراده و قول و قرار فقط آنرا پیچیده تر و وخیم تر می کند.

– اینکه مصرف ترامادول مقبولیت بیشتر نزد خانواده ها دارد! احتمالا اشاره به این نکته است که وقتی مثلا کسی شیشه، تریاک یا هروئین مصرف می کند و خانواده متوجه اعتیاد وی می شوند و یا اگر همین فرد اقرار کند که ترامادول مصرف کرده، خانواده اعتیاد وی را بسیار سطحی در نظر می گیرند.

اتفاقا یکی از دردسرهای درمانگران اعتیاد نیز در حال حاضر همین موضوع است. که بسیاری از افرادی که با خانواده مراجعه می کنند و عنوان می کنند که مشکلشان مصرف ترامادول است در حقیقت با اقرار به این مطلب در حال پنهان کردن اعتیاد به مصرف سایر مواد هستند.

در چنین مواقعی اگر درمانگر تجربه کافی در درمان را نداشته باشد، از یک طرف با بیماری روبرو می شود که تمایل ندارد رازش در مقابل خانواده اش فاش شود و از طرف دیگر خانواده ای که اگر از عمق اعتیاد و  مشکلات بیمار آگاه نباشند به درمان های مؤثر و طولانی مدت که در چنین مواردی لازم است تن نمی دهند! و به دنبال درمان های سریع و چند روزه به بهانه مصرف ترامادول هستند.

– در مورد شیوه عملکرد ترامادول در افسردگی و مشابهت آن با داروهای ضد افسردگی و … نویسنده بر اساس برداشت، اطلاعات و تحقیق خود که می تواند در جهت تفهیم بهتر مطلب برای عموم باشد، این موارد را گنجانده است که به پیام اصلی مطلب خدشه ای وارد نمی کند.

با آرزوی سلامتی و شادکامی برای تمامی عزیزانی که در درمان و پیشگری از اعتیاد از هیچ کوششی دریغ نمی کنند و همواره گمنام می مانند. پاینده و برقرار باشید.

دکتر سعید کفراشی

۱۳۹۷/۴/۵

———–

در مورد ترامادول بیشتر بدانیم

درمان وابستگی به ترامادول بسیار سخت است !

پزشک درمانگر اعتیاد گفت:

درمان افراد وابسته به ترامادول بسیار سخت و دشوار است.

دکتر کفراشی در گفتگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره عوامل لغزش بیماران وابسته به ترامادول گفت:

ما تصور می‌کردیم افرادی که ترامادول مصرف می‌کنند قطع مصرفشان راحت‌تر است! اما بعد از مدتی متوجه شدیم افراد درمان شده اکثراً بعد از شش ماه، مجدد به مصرف آن روی میاورند.

وی افزود:یکی از مهمترین علل برگشت مجدد این افراد، دسترسی آسان به این مواد و پایین بودن قیمت آن است! و چون ترامادول در داروخانه‌ها و عطاری‌ها در دسترس است، برخی خانواده‌ها به دلیل عدم آگاهی،پذیرش بهتری به آن دارند.

مسئول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد آینده ادامه داد:

معمولا اشخاصی که به سمت ترامادول می‌روند چند دسته هستند:

-افرادیکه کارهای سنگین دارند و مجبور به شب‌کاری هستند، برای رفع خستگی و سرحال بودن از این دارو استفاده میکنند.

-افرادیکه برای درمان عارضه زود انزالی در ابتدا با تجویز پزشک و سپس خودسرانه شروع به مصرف مداوم میکنند.

-و دسته آخر معتادانیکه بدون مشورت با پزشک و درمانگر اعتیاد برای ترک مواد به مصرف خودسرانه ترامادول روی میاورند.

کفراشی بیان داشت:

درمان وابستگی به ترامادول معمولا سخت است. زیرا ترامادول با فعل و انفعالاتی که در بدن انجام می‌دهد خاصیتی مانند داروهای ضدافسردگی دارد! و با آنکه داروی مخدر است، سبب هوشیاری و فعالیت بیشتر در فرد میشود! شاید یکی از دلایل گرایش مصرف‌کنندگان به ترامادول همین ویژگی باشد.

وی ادامه داد: اشخاصی که به سمت مصرف این مواد می روند برای کسب لذت به سمت آن می‌روند! با وجودی که معمولا مصرف‌کنندگان لذتجویی از مواد را انکار می‌کنند! بنابراین وقتی مصرف این مواد به صورت یک لذت برای شخص در می‌آید شرایط ترک هم در نتیجه سخت‌تر خواهد شد .

پزشک درمانگر اعتیاد افزود: تصور کنید شخصی که می‌خواهد مهارتی مثل اعتماد به نفس را کسب کند باید از طریق تمرین، آموزش و مشاوره به این مهارت دست یابد. وی باید مسیر دو ساله‌ای را طی کند تا بتواند به آنچه که هدفش است، برسد. اما برخی افراد برای رسیدن فوری به هدف و بدون اطلاع از عوارض و پیامدهایی که گریبانگیرش خواهند شد با سوء مصرف مواد و یا مصرف برخی داروها مثل ترامادول در مدت کوتاهی به هدف خود می‌رسند.

کفراشی تصریح کرد: نکته مهم اینجاست که این اشخاص فقط برای مقطعی از زمان می‌توانند به آن مهارت برسند. زیرا پس از مدت کوتاهی وابسته به مخدر می‌شوند و از هدفی که داشتند دور می‌شوند.

وی درباره اینکه معمولا ترک کردن برای چه افرادی راحت‌تر و با موفقیت بیشتری رو به رو خواهد بود، گفت:

در افرادی که برای درمان وابستگی به ترامادول مراجعه می‌کنند معمولا با چند گروه از خانواده‌ها روبه رو هستیم:

-گروهی که متوجه میشوند یکی از افراد خانواده به مصرف مواد روی آورده و این فرد،مصرف مواد را نمی‌پذیرد! اما خانواده اصرار به درمان دارد! در این افراد شانس بیشتر و موفقیت بیشتری برای درمان قطعی وجود دارد.
-عده دیگری متوجه مصرف مواد در فرد می‌شوند. اما به جای برخورد منطقی با این مشکل،بیشتر با آن سازش می‌کنند! بدون آنکه درمانی صورت بگیرد.

در واقع خانواده برای حفظ رابطه بین خود آن را پذیرفته‌اند که به آن “هم وابستگی در خانواده ” می‌گویند. تعداد اینگونه خانواده‌ها متاسفانه زیاد است و درمان این نوع افراد اگر مصرف مواد طولانی مدت باشد بسیار سخت خواهد بود.

وی در پایان گفت: ترامادول با تاثیر بر مغز و عملکرد عصبی، تاثیرات خود را می‌گذارد. خطر عادت کردن و تحمل بدن نسبت به این دارو بسیار بالا است، به خاطر همین عادت و وابستگی شدید به آن، درمان سخت‌تری هم دارد.

منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر۹۷٫۰۳٫۲۷

امتیازدهی به این مطلب

جمع امتیاز

با حرکت روی ستاره های زیر از ۱ تا ۵ ستاره به این مطلب امتیاز دهید. پیشاپیش از توجه شما سپاسگزاریم.

User Rating: ۱٫۴۹ ( ۲ votes)
ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی دکتر سعید کفراشی

پزشک درمانگر اعتیاد و مسئول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد آینده

همچنین ببینید

ترک ماری جوانا

آیا به راستی مصرف ماری جوانا باعث کاهش وزن می شود؟

توجه: ترجمه این مقاله به معنای تایید محتوای آن توسط مرکز درمان آینده نیست. تمامی …

۶ نظر

  1. من پنج سال سابقه مصرف ترامادول دارم که اواخر روزانه به هزار میلی در روز رسیده بود ؛ بدون اطلاع خوانواده به پزشک اعصاب روان مراجعه کردم ؛ دارو پروپانوا ده کلرودیازپکساید ۵، آمینریپیلین ۱۰ ؛ ناپروکسین ۵۰۰ و کلونازپام ۲ برا خواب ؛ ده روز طبق تحزویز پیش رفتن ؛ سوالم اینجاست که کی سطح انرژی بدنم به حالت عادی برمیکرده ؟ این زمان برای من خیلی خسته بی حال افسرده ؛ چند وقت بعد قطع مصرف سطح انرژی بدنم به حالت عادی برمیگرده ؟

    • سلام.دلارام چکار کردی

    • این قرص هایی که دکتر برای ترک ترامادول داده اصلا کمکی نمیکنه. به عنوان کسی که ۷ سال ترامادول مصرف کردم و تونستم ترک کنم به شدت توصیه میکنم که این قرص هارو مصرف نکنید. خود این قرص ها اعتیاد جدیدی رو ایجاد میکنن وعوارض بدی دارن و به ترک ترامادول هم کمکی نمیکنن. راه حلی که به من جواب داد اینه:
      دوز مصرفی رو هر دو هفته کم کردم. از روزی ۷۰۰-۸۰۰ میل رسوندم به ۵۰ میل در روز. وقتی به انجا میرسی کار خیلی سخت میشه از نظر روحی و جسمی عذاب آوره. اما باید تحمل کرد. بعد از اینکه چند روز ۵۰ میل مصرف کردم، قطع مصرف کردم، سه شبانه روز خماریشو تحمل کردم تا تونستم سرپا بشم. وقتی قطع مصرف میکنی خیلی مهمه که انگیزه برای ادامه دادن داشته باشی وگرنه احتمال مصرف دوباره خیلی وجود داره. این انگیزه رو که دیگه مصرف نکنم من از انجمن معتادان گمنام گرفتم. اگر با انجمن معتادان گمنام آشنایی ندارید فقط در این حد بگم که کاملا رایگانه و هر روز جلساتش در سرتاسر ایران برگزار میشه (معمولا توی پارک ها و فرهنگسراها). واقعا خیلی مهمه که هر روز انگیزه ای برای مصرف نکردن داشته باشی. بارها ترک کرده بودم و بعد از مدت زمان کمی دوباره مصرف میکردم. اینبار با کمک انجمن تونستم تا امروز یک سال پاک بمونم.

    • جرا الکی موضوع بزرک می کنید ک ترکش سخته ها من خودم ۳ سال مصرف میکردم روزی ۱۰ تا همش هم ایفل اصلی ترومادولیا می دونن رفتم دکتر عمومی کفتم دیکه نشه نمی شم میخوام ترک کنم ی امبول منو زد ک س روز همش خواب بودم یعنی برا نهار مینشستم میخوردم میخوابیدم بعد س روز رفتم کفتم بدنم خیلی بی حاله ی امبول ویتامین زدم شدم خروس جنکی دیکه نرفتم براش. قهوه عربی درست میکنم میخورم اک سرم درد بکیره یا نورفن موقع خواب ی البروزلام هم کرفتم قرص یک میلی کرم هر ساعت ک دوست داشتم بخوابم مثلا شب رفیقام ک میرفتن بخوابن منم ی دونه می خوردم میخوابیدم راحت صبح ساعت ۱۰ یازده بیدار میشدم ی جیزیش بده تنها بمونی اخر شب نتونی بخوابی حالت کرفته میشه داری بول با رفیقات برو مسافرت اونجا از بس اینور اونور میبری خود بخود میخوابی بخدا حرفایی ک دارم میخونم همش جروته کم کم بیار پایین و دوزتو از ۱۰۰ به ۵۰ بیار هثش کس شر هست ترکش فقط ی بسته دیاز یا کل ناز ک بتونی بخوابی و تنشنج نکنی جون خانواده دیاز ضد تشنج هست بعدش برو فقط امبول تقویتی بزن اینم اینستام هرکی خواست بیاد بهش بکم

  2. من شش سال مرتب ترامادول مصرف میکنم خیلی وقت خسته شدم و میخوام ترک کنم ولی نمیتونم با روش کاهش دوز مصرف بارها تلاش به ترک کردم ولی بدتر شدم و روز مصرف م بالاتر رفته خیلی روز گار سیاهی دارم هیچکس نمیدونه و هیچکس رو هم ندارم بهش بگم تنها و تنها توی چار دیواری شخصی خودم در حال جنگم با خودم من حتی سیگار و قلیون هم نمیکشم چیز دیگه ای تابحال تجربه نکردم ولی اسیر این شدم یکجا چن سال پیش رفتم ولی ترامادولی ها رو پذیرش نمیکردن میگفت برو تریاک بکش بعد بیا من که تجربه خرید سیگار ندارم تریاک از کجام پیدا کنم گیرم پیدا کنم چجوری و کجا مصرف کنم خدا هم منو فراموش کرده شش سال کابوس میبینم
    اگه کسی هست میتونه کمکم کنه بهم پیام بده کسیکه اطلاعات داره و خودش میتونه نقش درمانگر رو ایفا کنه نه کسیکه از روی دلسوزی میخواد نقش راهنما ایفا کنه .
    ممنونم

    • شما باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنی، ترامادول هیچ جایگزینی نداره نه متادون نه هیچی، شما تریاک هم بکشی بهن جواب نمیده، باید بری دکتر بعد برات داروی خواب و ضد استرس و ضد تشنج و ضد درد میده تا دو ماه بعد هم مغزت صبحها ده دقیقه درد خفیف داره تا بعد دوماه علایم کم کم از بین میره و اوکی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 7 =