جنون شیشه چیست؟ ( Amphetamine psychosis )

جنون شیشه چیست؟ ( Amphetamine psychosis )

همچنانکه در مقاله شیشه چیست و درمان آن چگونه است اشاره کردیم، اعتیاد به شیشه مانند اعتیاد به سایر مواد، در ابتدا با تجربیات لذت بخشی همراه است. که به مرور زمان اثرات لذت بخشی آن کاهش یافته، مصرف آن جنبه اجبار پیدا می کند. و اثرات لذت بخش جای خود را به عوارض ناخوشایند (جنون شیشه ، بدبینی ) می دهند!

نکته ای که لازم می دانم در اینجا به آن اشاره کنم. اینست که : تجربیات لذت بخش مواد، تنها به لذت های ذهنی و جسمی مربوط نمی شود.

بهبود وضع اقتصادی یکی از مواردیست که بیماران در جواب اطرافیانشان که خواهان درمان شخص هستند به آن اشاره میکنند!

…. ببین دکتر، من زمانی که شیشه مصرف نمی کردم. در فلان بنگاه خدمتگزار بودم و زمین را طی می کشیدم. ولی از زمانیکه این ماده را مصرف می کنم مشاور شده ام و وضعیت اقتصادیم خیلی خوب شده است. خانمم از من می خواهد. که شیشه نکشم ولی من نمی خواهم به وضع قبلیم بر گردم!….

اگر شما، خواننده محترم این مقاله نیز به نوعی دچار اعتیاد به شیشه هستید و همین تجربه را به نوعی دیگر داشته اید. یا در حال تجربه آن هستید بخاطر داشته باشید که این درست مانند آنست که شما یک وام هنگفت با بهره بسیار زیاد به خود بدهید! اگرچه در ابتدا کاملا پولدارید ولی زمانیکه آن وام را با بهره زیاد پس میدهید کاملا فقیر و بیچیز خواهید شد!

درباره شیشه بشتر بدانیم

و اما جنون شیشه….

اعتیاد به شیشه و جنون شیشه

سوء مصرف طولانی مدت شیشه فرد را در وضعیتی قرار می دهد. که به آن سایکوز ناشی از آمفتامین یا به عبارتی جنون ناشی از شیشه می گویند. البته کم نیستند. بیمارانی که اظهار می کنند. با اولین یا دومین مصرف شیشه دچار این وضعیت شده اند! ( که علت ایجاد چنین وضعیتی را در مقالات آینده بررسی خواهیم کرد)

جنون شیشه سیر مشخص و جالبی دارد! و با زیر نظر گرفتن دیگران شروع می شود! بیمار به دقت اطراف خود را زیر نظر میگیرد و در بسیاری موارد، از پنجره همه جا را دید میزند! حتی ممکن است برای اینکار از یک یا چند دوربین قوی هم استفاده کند! بسیار تمایل دارد که ماورای هر چیز را ببیند و از آن آگاه شود!

بعداز مدتی این وضعیت کاملا برعکس میشود و اینبار بیمار تصور می کند. که همه او را زیر نظر دارند! و این درست زمانی است. که بدبینی به سراغش می آید و پارانوئید می شود!

فکر اینکه دیگران از پنجره یا هر جای دیگر در حال جاسوسی هستند، باعث میشود که پنجره ها را با پارچه های ضخیم حتی پتو بپوشاند! باز کردن پریز برق و بستن هر گونه روزنه ای که احتمال جاسوسی از طریق آن وجود داشته باشد نیز از دیگر کارهایی است که بیمار آنرا انجام می دهد!

تصور کنید؛ فردی را که به احتمال اینکه از طریق کامپیوتر جاسوسیش را می کنند. کامپیوترش را جمع کرده، اتصالاتش را جدا و در محلی دور از دسترس قرار می دهد! شخص به شدت از دوربین گریزان است!

درباره جنون شیشه بیشتر بدانیم

بدبینی ساختاریافته

بدبینی بیمار شدت پیدا کرده، بصورتیکه تصور میکند دیگران برای شکست دادن یا از بین بردن او نقشه کشیده اند! و برای اثبات این قضیه هزار و یک دلیل می آورد!

شک و بدبینی در حد تهمت زدن و نسبت دادن کارهای خلاف اخلاق به خانواده و نزدیکان خود باعث ایجاد بسیاری مشکلات حاد از جمله از هم پاشیده شدن خانواده و روابط اجتماعی شده و بیمار را در سرازیری تنهایی و ورشکستگی قرار می دهد!

به علت از بین رفتن روابط اجتماعی، بیمار تنها می شود! متاسفانه در بسیاری موارد، خانواده بیمار تصور می کنند در این مرحله بیمار در حال ترک شیشه است! و سیر بهبودی را طی می کند! پس ناخواسته در مسیری حرکت می کنند که بیمار همچنان به مصرف شیشه و اینبار بی دردسر تر ادامه دهد و بیماریش پیشرفت می کند!

اگر بارها شنیده اید که مصرف کنندگان شیشه ممکنست به خود یا دیگران آسیب برسانند این قسمت را بخاطر بسپارید! هذیان گزند وآسیب و عدم آگاهی بیمار از آن باعث میشود که بیمار به خود یا اطرافیانش آسیب جانی برساند!

عاقبت جنون شیشه

بیماری را تجسم کنید که به تصور اینکه همسرش با شخصی(خیالی)در ارتباط بوده، قصد جانش را میکند! خودکشی و دستگیری این افراد به عنوان اشرار نیز بیشتر در این مرحله صورت می گیرد!

اینکه در این مرحله چه کمکی میتوان به بیمار کردو درمان چگونه اتفاق میافتد از حوصله این بحث خارج است!

بعد از نوشتن مقاله شیشه چیست و درمان آن چگونه است، بسیاری از هموطنان عزیز داخل و خارج کشور با کلینیک تخصصی ترک اعتیاد آینده و نویسنده مقاله بصورت تلفنی، حضوری و ایمیل تماس گرفتند و ما را مورد لطف و عنایت خود قرار دادند. لازم می دانم از تمامی این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.

دکتر سعید کفراشی

۱۳۸۶/۱۲/۰۷

امتیازدهی به مطلب جنون شیشه چیست؟

جمع امتیاز

با حرکت روی ستاره های زیر می توانید از یک تا ۵ ستاره به این مطلب امتیاز دهید. پیشاپیش از توجه شما سپاسگزاریم.

User Rating: ۳٫۳۳ ( ۱۶ votes)
ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی دکتر سعید کفراشی

پزشک درمانگر اعتیاد و مسئول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد آینده

همچنین ببینید

ترک ماری جوانا

آیا به راستی مصرف ماری جوانا باعث کاهش وزن می شود؟

توجه: ترجمه این مقاله به معنای تایید محتوای آن توسط مرکز درمان آینده نیست. تمامی …

۱۹ نظر

  1. با سلام و عرض ادب
    من مهتاب ۳۲ ساله از تهران هستم، تا امروز ب مدت ۵ سالی هست مصرف کننده شیشه بودم، ولی از فردا میخوام طرز زندگیمو تغییرات اساسی بدم ، میشه لطف کنید بهم بگید توی خونه چجوری میشه شیشه رو کنار گذاشت؟البته من بخدا توکل میکنم و با شناختی ک از خودم دارم اراده فولادینم کمکم میکنه ولی از قدیم گفتن چندتا مغز بیشتر از یه مغز کار میکنه ، اگه امکانش باشه میخوام از تجربیات و راهنمایی های حضرتعالی در این زمینه استفاده کنم .مرسی ک انقدر خوب هستید ک وقت گذاشتید و حرفامو مطالعه کردید .منتظرتون هستم .با تشکر

  2. با عرض سلام
    واقعا هیچ موقع انقدر از خودم نمیترسیدم ولی با تقریبا این مواد شیشه رو تقریبا سال ۸۳مصرف کردم این همه سال ولی بعد از ۴سال پاکی الان دو ماه مصرف میککم جنون گرفتم این محرک رو بادوتامخدر مصرف میکنم داره دیونه میکنتم نمیدونم امشب بخوابم بیدار میشم یا نه کاش دوباره شروع نمیکردم‌شاید دیگه شامل لطف خداوند نباشم ولی افسوس که زندگیم تراب شد

  3. ممنون دکتر خیلی خوب بود.لطفا اگه ممکنه براتون یه عکس دقیق و واضح از پایپ و شیشه بذارید رو سایت که ببینیم.تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شانزده =