هم وابستگی چیست؟

هم وابستگی چیست؟

هم وابستگی یک رفتار آموخته شده است. که می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. هم وابستگی وضعیت عاطفی و رفتاری است. که برتوانایی فرد برای داشتن یک رابطه سالم و متقابل رضایت بخش تاثیر می گذارد. هم چنین به عنوان اعتیاد به رابطه شناخته می شود. زیرا افراد دارای هم وابستگی اغلب روابط عاطفی یک طرفه و مخرب دارند. از آن ها در رابطه سوء استفاده می شود.

برای اولین بار این اختلال در حدود یک دهه پیش، به عنوان نتیجه سال ها مطالعه روابط بین فردی در خانواده هایی که سوء مصرف الکل داشتند، مشخص شد. هم وابستگی از طریق مشاهده و تقلید از دیگر اعضای خانواده که این نوع رفتار را دارند آموخته می شود.

چه کسانی هم وابسته می شوند؟

هم وابستگی اغلب در رابطه بین همسر،والدین،خواهر و برادر به وجود می آید.  این موضوع در رابطه بین دوست،همکار یا شخصی که سوء مصرف الکل یا مواد مخدر دارند نیز شکل می گیرد. اصطلاح هم وابستگی در ابتدا برای توصیف اشخاصی که با هم مواد مصرف می کردند. افرادی که با آن ها زندگی می کردند یا در یک رابطه با فرد معتاد بودند به کار برده می شد. (هم چنین الگوهای مشابهی از چونین هم وابستگی در افرادی که از بیماری مزمن یا روانی رنج می بردند دیده شده است). اما امروزه این اصطلاح برای توصیف هر فرد وابسته در خانواده های نا به سامان گسترش پیدا کرده است.

خانواده نا به سامان چه خانواده ای است؟ و هم وابستگی چگونه در آن شکل می گیرد؟

عملکرد در یک خانواده نا به سامان طوری است که اعضای خانواده احساساتی مثل ترس،عصبانیت،درد،شرم در آن انکار و نادیده گرفته می شود.

مشکلات اساسی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اعتیاد یکی از اعضای خانواده به مواد،الکل،روابط،کار،غذا،مسائل جنسی و قمار
  • سوء استفاد های جسمی،عاطفی یا جنسی
  • بیماری روانی یا جسمی مزمن در یکی از اعضای خانواده

خانواده های نا به سامان مشکلات را نادیده می گیرند. در مورد آن ها صحبت نمی کنند و یا با آن ها رو به رو نمی شوند. در نتیجه اعضای خانواده یاد می گیرند که احساسات خود را سرکوب کنند و یا نیازهای خود را نادیده بگیرند. (آن ها نادیده) گرفته می شوند. آن ها رفتارهایی یاد می گیرند.

که به آن ها کمک می کند انکار کنند،نادیده بگیرند و از رو به رو شدن با احساسات ناخوشایند جلوگیری کنند. آن ها صحبت نمی کنند. تماس برقرار نمی کنند. ازدیگران کناره گیری می کنند. درکی از شرایط ندارند. آن ها مقابله نمی کنند. احساس نمی کنند. اعتماد ندارند. هویت و رشد عاطفی اعضای یک خانواده بی سر و سامان معمولا مهار می شود. توجه و تمرکز انرژی بر روی فرد بیمار یا معتاد است. فرد هم وابسته معمولا خواسته ها و نیازهای خود را برای مراقبت از شخصی که بیمار است.  فدا می کند و نادیده می گیرد. وقتی افراد هم وابسته سلامت،رفاه و امنیت دیگران را قبل از خود در اولویت قرار می دهند می توانند با نیازها،خواسته ها و احساسات خودشان ارتباط بر قرار کنند.

افراد هم وابسته چگونه رفتار می کنند؟تصویر قلب و دستبند برای توضیح هم وابستگی

افراد هم وابسته اغلب اعتماد به نفس پایینی دارند. به دنبال چیزی خارج از خود می گردند تا احساس بهتری داشته باشند. خودشان بودن برای آن ها دشوار است. برخی سعی می کنند از طریق مصرف الکل،مواد مخدر یا نیکوتین احساس بهتری داشته باشند و معتاد می شوند. برخی دیگر ممکن است به رفتارهای اجبار گونه(رفتارهایی که شخص از روی ناچاری انجام می دهد تا احساس بهتری داشته باشد) رفتارهای اجباری مانند: قمار،سکس تکانشی(سکسی که فقط برای ارضا انجام می شود)یا کار کردن افراطی روی می آورند. نیت آن ها خوب است. آن ها سعی می کنند از شخصی که دچار مشکل است مراقبت کنند. اما در این شرایط زندگی اجبارگونه شکست می خورند.

آیا هم وابسته ها واقعا انسان های نیکوکاری هستند؟

هم وابسته ها اغلب نقش افراد نیکوکار را بازی می کنند. یک زن ممکن است مصرف الکل شوهرش را بپوشاند. (به روی خود و دیگران نیاورد)

پدری ممکن است مشکل فرزند خود را نبیند و عمیقا آن را انکار کند.

مشکل این است که این تلاش های دائمی به فرد نیازمند کمک می کند تا در این مسیر مخرب پیش برود و بیشتر به مراقبت های فرد نیکوکار وابسته شود.

با افزایش این وابستگی، افراد هم وابسته احساس رضایت و پاداش از نیاز را ایجاد می کنند.

وقتی خدمت رسانی اجباری می شود فرد هم وابسته احساس عدم انتخاب و درماندگی در روابط می کند.

اما قادر به جدا شدن از چرخه رفتاری که موجب آن می شود نیست.

وابستگان وابسته خود را قربانی می کنند و به همان ضعف در روابط عشق و دوستی جذب می شوند.

پیشنهاد می کنیم:

برای درک بهتر مفهوم هم وابستگی هم چنین می توانید مطلب زیر را در همین سایت بخوانید:

درماندگی آموخته شده

ادامه دارد…

منبع: https://www.mhanational.org/issues/co-dependency

مترجم: فلورا قربانی اعتماد مشاور و درمانگر اعتیاد

امتیازدهی به این مطلب

امتیاز بازدیدکنندگان

از ۱ تا ۵ ستاره به این مطلب امتیاز دهید.

User Rating: ۴٫۶۱ ( ۴ votes)
ترک اعتیاد در منزل در سایت www.aayandeh.net

درباره‌ی دکتر سعید کفراشی

پزشک درمانگر اعتیاد و مسئول فنی مرکز درمان سوء مصرف مواد آینده

همچنین ببینید

ترک ماری جوانا

آیا به راستی مصرف ماری جوانا باعث کاهش وزن می شود؟

توجه: ترجمه این مقاله به معنای تایید محتوای آن توسط مرکز درمان آینده نیست. تمامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 13 =